Lonely Place
Categorieën
.....

  

Meer van Beloved Daughter:

    Afgesloten Hof

    Beautiful Place

    Beloved Court

    Beloved Daughter

    Beloved Garden

    Beloved Place

    Beloved Woman

    Bride of Christ

    Daughter of Christ

    Deserted Place

    Desolate Place

    God's garden

    Holy Place

    Hooglied

    Lonely PLace

    Lovely Garden

    Oase

    Resting Place

    Rose of Love

    Prince of Peace

    Schuilgrot

    Tuin van God

    Toevluchtsoord

    Vreugdebron

    Vredevorst

 

 

 
 
 
 
God wijst mij een weg
als ik zelf geen uitkomst zie.
Langs wegen die geen mens bedenkt,
maakt Hij mij Zijn wil bekend.
Hij geeft elke dag nieuwe liefde,
nieuwe kracht.
Als ik mijn hand in Zijn hand leg,
wijst Hij mij de weg.
Al moet ik door de wildernis,
Hij leidt mij.Hij toont mij een rivier
in de woestijn.
Alles zal ooit vergaan
maar Zijn liefde blijft bestaan
en Hij maakt iets heel nieuws vandaag.
 
Opw.429
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
Gothic
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
.....
 
 
 
 
 
Vertrouwen ...op Jezus

 

Fantasy Woman photo ma12-26.gif

 

Vertrouwen ....op Jezus

 

 

Laten we samen Matheus 14:19-36 lezen.

In Matheus 14:13-21 lezen we hoe God op een bijzonder manier 5.000 mensen te eten heeft gegeven. Jezus laat op een bijzondere manier iets van Zichzelf zien. Hij laat Zijn grootheid en almacht zien. Hij laat Zijn zorg en liefde voor mensen zien. Hij laat zijn vertrouwen op God, Zijn Vader zien door Hem te vragen 5.000 mensen te eten te geven. En na deze gebeurtenis stuurt Jezus Zijn discipelen weg. Jezus zegt Zijn discipelen p in het schip te gaan en het meer van Galilea over te steken. Zelf blijft Hij achter om alles wat er die dag gebeurd is aan Zijn hemelse Vader te vertellen.

1) Jezus wil Zijn discipelen vertrouwen leren.

Jezus stuurt Zijn discipelen weg omdat Hij hen vertrouwen wil leren. Hij wil hen leren om alleen op hun benen te staan, Hij wil hen leren om te vertrouwen ook als Hij er niet is. Dit vertrouwen van de apostelen wordt duidelijk op de proef gesteld. In plaats van een rustige nacht gaan ze een woelige en stormachtige nacht tegemoet. Ze worden heen en weer geslingerd door de huizenhoge golven en de gierende wind.

Illustratie Lijkt het leren van vertrouwen niet op een kindje dat met zijn vader leert fietsen.

Toepassing: Ook wij worden erop uitgestuurd om het goede nieuws te verkondigen. Ook wij worden opgeroepen om te vertrouwen op Jezus die ons heeft vrijgekocht. Ook wij worden uitgezonden om een boottocht te maken. De tocht van ons leven. Op deze tocht is het ook niet altijd gemakkelijk, ook wij worden soms wel eens overvallen door de stormen des levens. De problemen komen huizenhoog op ons af. Corruptie, financiële, lichamelijke problemen, gekwetstheid,…

2) De discipelen vertrouwen niet.

Plots zien de discipelen een gestalte naderen. Midden in deze enorme storm zien ze een gestalte en ze worden bevreesd, het angstzweet staat op hun voorhoofd en zij denken dat het een spook is. Dit laat duidelijk de geesteshouding van de discipelen zien. Ze verwachten eerder een spook, het product van menselijk bijgeloof, dan Jezus die hen kan beschermen en wil beschermen in deze vreselijke storm.

Illustratie: De koorddanser.

Toepassing: Wat doen wij als de stormen des levens komen en alles hopeloos lijkt? Wat doen wij als de schaduwen des doods ons bedreigen en we in levensgevaar zijn? Wanneer we onszelf verliezen en in de spiraal van depressie terechtkomen? Laten we ons dan ook angst inboezemen door de situatie of durven we op God te vertrouwen.

3) Het vertrouwen van Petrus.

Petrus ziet echter dat het Jezus is en vanuit zijn enthousiasme en zijn impulsief geloof vraagt hij of hij bij Jezus mag komen. Petrus stelt zijn vertrouwen op Jezus en terwijl hij het aardse hulpmiddel van het schip prijsgeeft, gaat hij over de golven, Jezus tegemoet. Petrus wandelt op het onstuimige meer. Het is een gewaagde onderneming, maar gegrond op het woord van Jezus ‘Kom’ durft hij deze stap aan. Deze stap van Petrus heeft echter geen ander fundament dan de woorden: ‘indien Gij het zijt’. Er is geen enkele steun, geen enkele mogelijkheid om te wandelen, dan wanner men zijn oog op Christus gericht houdt. In alles is men afhankelijk van Hem. Of er nu huizenhoge golven, of een rustig, windstil oppervlak is, steeds zijn we afhankelijk van Hem. Alleen het geloof dat op Jezus ziet kan over water wandelen. De mens op zichzelf zinkt en de mens die zijn vertrouwen stelt in de omstandigheden zakt weg in de diepte. Plots ziet Petrus op de omstandigheden, op de hoge golven, op de storm die om hem heen woedt en dan zinkt hij. In plaats van op Jezus te zien die niet veranderd, maar voor altijd dezelfde is, ziet hij op de omstandigheden, op zijn eigen zwakte, op alles om hem heen en hij schreeuwt het uit: ‘Help me’.

Illustratie:

Waar vestigen wij ons vertrouwen op, op een gammele krat die we zelf gemaakt hebben of op een stevige stoel die door een meester gemaakt is?

Toepassing: In iedere situatie hoe moeilijk ook moeten we op Jezus zien. We moeten een stap in het geloof zetten en onze voet op het water plaatsen. Deze stap in geloof moeten we echter altijd doen met onze blik op Jezus gericht. En stormen zullen er komen in ons leven daar mogen we op rekenen. Jezus laat stormen toe in ons leven om ons te leren ons oog op Hem te richten. En soms falen we en kijken we naar onszelf of de omstandigheden, maar juist dan mogen we het uitschreeuwen en Jezus om hulp vragen.

4) Jezus is te vertrouwen.

Jezus hoort het roepen van Petrus en strekt naar Zijn discipel Zijn reddende hand toe. Jezus wordt niet boos, Hij wacht niet tot Petrus bijna kopje onder is, Hij begint niet tegen Petrus te schreeuwen, maar Hij reikt Zijn hand vanuit Zijn oneindige liefde. Jezus zegt als het ware: ‘Kom maar Petrus, Ik ben er altijd en Ik kan elke situatie hoe moeilijk ook de baas. Maar waarom vertrouw je Mij nu niet?’.

Illustratie: Gedicht over de man langs het strand die zijn leven overzag.

Toepassing: Voor Jezus is geen situatie te zwaar en wanneer we het zelf niet kunnen staat Hij daar met Zijn handen wijd open om ons te helpen. Hij zal ons nooit teleurstellen. Hij zal ons enkel ter verantwoording roepen en ons aanmoedigen ons vertrouwen alleen maar in Hem te stellen. “Jezus heeft ons geen kalme reis, maar een behouden vaart belooft.”

Besluit: Wat doen wij als de stormen in ons leven beginnen te woeden? Kijken we terug in ons leven en durven we te gaan staan op Gods beloften die Hij al eerder in ons leven heeft waargemaakt? Kijken we naar onszelf en stellen we vertrouwen in de omstandigheden of op onszelf? Kijken we naar de situatie, maar vergeten daarbij niet op Jezus te zien? Wat we ook doen, Jezus is altijd en in elke situatie, hoe hopeloos ook, te vertrouwen. Hij staat altijd klaar om onze hand te vatten en ons te leiden aan Zijn sterke vaderhand. Durf je over te geven aan Hem. Durf die stap te nemen op het water, maar hou je blik steeds op Hem gericht die je heeft vrijgekocht!

Dat jullie allemaal  jullie ogen op Jezus mogen richten, Die altijd te vertrouwen is.

 

http://jesusinsite.wordpress.com/

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl